"Gyerekkorom óta rajongok a kalandregényekért, és amikor öt éve összeállt a Millennium expressz alapkoncepciója – az egész világot körbekalandozó titkos vonat 1896-ból –, akkor adta magát, hogy a kor legnépszerűbb regényeiből is megidézzek egy csokorra valót. Ezt az intertextuális játékot különböző szinteken vittem végig a trilógiában." - Hogy hogyan, milyen módszerekkel, az kiderül ebből az interjúból, utazz velünk!
"Gyerekkorom óta rajongok a kalandregényekért, és amikor öt éve összeállt a Millennium expressz alapkoncepciója – az egész világot körbekalandozó titkos vonat 1896-ból –, akkor adta magát, hogy a kor legnépszerűbb regényeiből is megidézzek egy csokorra valót. Ezt az intertextuális játékot különböző szinteken vittem végig a trilógiában." - Hogy hogyan, milyen módszerekkel, az kiderül ebből az interjúból, utazz velünk!
- A két legfontosabb szerző, akiket többször konkrétan meg is említesz a Millennium-trilógiában Jókai Mór és Jules Verne, de munkásságuk, és úgy általában a tizenkilencedik század második felében született kalandtörténetek hatása enélkül is érezhető a könyveiden...
- Mellékszereplőként sorra felbukkannak a századforduló meghatározó alakjai, „Ady Bandi” az első kötettől kezdve állandó szereplő, a másodikban Bess és Harry Houdini csatlakoztak a főhősökhöz, A tudósítóban pedig Szike példaképe: Nellie Bly, az amerikai újságírónő. Mi alapján döntöd el, hogy kikkel találkozzanak a Millennium utasai?
- Rengeteg háttérinformációt is megosztasz az olvasóval az adott helyszínről vagy szereplőről, a hamburgertől a lánctalp feltalálásán át a tajcsi küzdősportig a legváltozatosabb témák kerülnek elő. Ezekben mennyi kutatómunkád volt, és mennyire volt nehéz ezekkel úgy zsonglőrködni, hogy ne törjék meg a szöveg ritmusát?
- A három kötet együttesen kilenc hónap eseményeit meséli el, 1896 áprilisától szilveszterig, de az első és az utolsó kötet megjelenése közt öt év telt el, és mintha közben egy árnyalatnyival az alaphangulatuk is komorabbá vált volna. Ez rögtön feltűnhet, ha csak megnézzük A tudósító borítóját, de a szereplőknek már a második kötettől kezdve egyre súlyosabb kihívásokkal kell szembenézniük. A komolyodás-komorodás általában is elég gyakori az ifjúsági sorozatokban – gondoljunk akár csak a Harry Potterekre –, ez vajon elkerülhetetlen velejárója a folytatásos történeteknek?
- A YA-trilógiák (és sorozatok) esetében ezt valóban szinte kivétel nélkül megfigyelhetjük. De nem mindegy, hogy az emelkedő tétek és egyre veszélyesebb kalandok szerves egésszé fogják-e össze az egyes részeket, vagy csak bombasztikusnak szánt újrajátszásai egy alapötletnek. Az éhezők viadalát például többek között Lakatos István is azért kritizálta, mert szerinte mindhárom kötet ugyanazt a sztorit adja el egyre véresebben. A Harry Potter-könyvek ritmusát egy-egy tanév adja a Roxfortban, miközben a gonosz Voldemort egyre nagyobb hatalomra tesz szert, ám a belevaló varázslótanoncok az utolsó pillanatban mindig meg tudják állítani. Félreértés ne essék: a magam részéről mindkét sorozatot élvezettel olvastam, de kétségtelenül létezik egy olyan vélt vagy valós befogadói igény, hogy egy folytatásos történetben az egyes epizódok túllicitálják egymást. A fokozódás alapelve persze egybecseng az arisztotelészi poétika drámai csúcspont felé törekvő modelljével, és nekem is az volt a célom, hogy a harmadik kötet legvégéig fogva tartsam az olvasóimat. Remélem, ez sikerült is.
- A történet során nyilvánvaló együttérzéssel kezeled a történet gonosztevőit, Randássy és Kirpics egyaránt sajnálatra méltó, tragikus figurák. Te is azok közé tartozol, akik szerint egy igazán jó sztori az intrikusok alakján múlik?
- Randássy esetében valóban empatikus voltam, hiszen – a teljesség igénye nélkül – olyan számomra különösen kedves gonosz karakterekből igyekeztem őt összegyúrni, mint a Százarcú Boszorka, Darth Vader vagy Perselus Piton. Ők azok az antagonisták, akik képesek arra, hogy megjavuljanak, csak valamilyen külső kényszer hatására váltak gonosztevővé. A Százarcú a népmesei keretek között mozog, míg végül kedves mamikává változtatja őt Lázár Ervin írói akarata; Darth Vader a sötét oldal rabja lesz, de a fia az utolsó pillanatban észhez téríti; Piton pedig gyerekkori szerelme miatt végig óvja Harryt. Randássy is gyarló figura, aki rosszkor volt rossz helyen, és a velejéig gonosz Kirpics nyomozó a koldusmaffia félszemű vezérévé nevelte ki, de fokozatosan megküzd a démonaival, és a harmadik kötetben megismerhetjük az emberibb arcát is. Az orosz főgonoszt viszont inkább némi szánalommal ábrázolom, akit egy beteljesületlen szerelem miatt csak az irracionális bosszú (na meg a napi egy-két üveg vodka) hajt. Bízom benne, hogy Kirpics is kitörölhetetlen nyomot hagy az olvasóimban, de azért, remélem, nem csak rá meg Randássyra fognak majd emlékezni…
- Rápihensz a trilógiára, vagy máris dolgozol valamin?
- Nincs megállás: idén elnyertem az Örkény István drámaírói ösztöndíjat, és már dolgozom a Millennium expressz színpadi adaptációján, amely főleg az első kötetre fog épülni. Tavaly pedig Németh Gyulával, a trilógia második és harmadik borítójának rajzolójával készítettünk egy huszonnyolc oldalas képregényt. Ez a Millennium prequelje: Teri szökésének előzményeit és részleteit ismerjük meg egy pörgős sztoriban, és új figuraként felbukkan Podmaniczky Szilárd meg Krúdy Gyula is. Egy nagyszabású képregényes projekt részeként jött létre ez a történet, és remélem, hogy idén ez is megjelenik.
Eredeti ár:
2490
Online ár: NaN
Eredeti ár:
2490
Online ár: NaN
Eredeti ár:
2490
Online ár: NaN
Eredeti ár:
2490 Ft
Online ár: 2117 Ft
Eredeti ár:
2490 Ft
Online ár: 2117 Ft
Eredeti ár:
2490 Ft
Online ár: 2117 Ft